Denken in oplossingen in plaats van problemen

"Mensen raken gewend aan experts die hun problemen oplossen. Ze verliezen dan gemakkelijk de motivatie om hiervoor zelf capaciteiten te ontwikkelen. - Peter Senge, auteur, The Fifth Discipline -"

Probleem

Je bent op zoek naar manieren om met jouw team tot betere resultaten te komen. Ze mogen hun manier van werken zelf bepalen. Jullie nemen regelmatig tijd voor verbeteren. Je daagt ze uit om met oplossingen te komen. Maar je team wil maar niet vliegen. Vaak vinden jullie de oorzaak van problemen, buiten jullie invloedssfeer: “Andere afdelingen werken niet mee, we krijgen nooit wat we nodig hebben en het management doet er niks aan”. Klinkt dit herkenbaar, lees dan verder.

Grondoorzaak

De grondoorzaak van problemen achterhalen en aanpakken blijft een goed idee, dit is effectiever dan het blijven “blussen van brandjes”. Wanneer je echter bij elk probleem de oorzaak elders neerlegt en discussies daardoor verzanden in uitspraken als “wij kunnen er niets aan doen”, kom je nergens. Ga dan samen op zoek naar mogelijkheden binnen de cirkel van invloed van je team. Hoe dan? Door het stellen van oplossingsgerichte vragen.

Oplossingsgericht

Oplossingsgerichte vragen leiden je team naar denken in mogelijkheden in plaats van problemen. Je vraagt naar een beeldend plaatje van de gewenste situatie, naar oplossingen die eerder gewerkt hebben, naar wat er al bereikt is of naar hun strategieën om met de huidige situatie om te gaan. In hun antwoorden vind je de haakjes om het team in beweging te krijgen.

Hieronder volgen een aantal voorbeelden:

  • Wat zou je willen in plaats van [het probleem]? Waar hoop je op? Welk verschil zou dat maken?
  • Stel dat [het probleem] is opgelost, wat zouden wij dan anders doen?
  • Stel dat [het probleem] niet wordt opgelost, wat zouden wij toch kunnen doen om de situatie te verbeteren?
  • Zou [het probleem] nog erger kunnen zijn dan het nu is? Hoe komt het dat het niet nog erger is?
  • Hoe kunnen we het makkelijker maken voor ons zelf?
  • Snap ik…. Wat zou er gebeuren als we de lat iets lager leggen voor onszelf? Kleinere stappen? Andere normen?
  • Wat zou een kleine eerste stap kunnen zijn die wij zelf kunnen zetten?
 
Deze vragen kun je letterlijk aan je team stellen zodra ze in de klaagmodus lijken te vervallen. Probeer het uit en laat je verrassen. Zodra iemand uit het team een kleine succeservaring vertelt gebruik je vragen als:
  • Wat knap! Hoe is ons dat gelukt
  • Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen?
  • Hoe kunnen we dat vaker doen?
  • Wat kunnen we hiervan leren om de volgende stap te zetten?

 

Zie dit filmpje als inspiratie.

 

De werkvorm oplossingsgericht coachen uit ons boek Praktisch op weg naar Teamresultaat kan jouw teamleden helpen elkaar hier bewuster in te coachen.

Share on linkedin
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp
Share on email

Ook interessant voor jou:

Ja, ik ben geslaagd!

Teams die vast zitten weer vlottrekken is als projectmanager regelmatig mijn uitdaging. Ik deed dit in het verleden vooral op basis van mijn “onderbuikgevoel”. In …

Lees verder

16-12-2019 Platform Waardecreatie

Platform Waardecreatie Inspireer elkaar, wissel ervaringen uit, heb plezier en leer hoe je met jouw team en organisatie tot waardevollere resultaten komt. Dat is waar …

Lees verder

Professional Teamcoach Experience, Lagant, start 07-11-2019

Teamcoaching is een vak. Als jij de rol van scrum master, teamleider, coach of facilitator vervult dan weet je dat als geen ander. De Professional Teamcoach Experience Halfjaartraining van Lagant helpt jou aan een goed gevulde rugzak om de rol van teamcoach nog effectiever te pakken.

Lees verder

Stel een vraag

Stichting Organisatie 4.0

IJsvogelstraat 39
1431VR Aalsmeer

info@organisatie40.nl

Linda: +31 6 40 76 20 79
Remi-Armand: +31 6 53 19 11 58

Wij horen graag van je

Voor het invullen van dit formulier krijg je onze nieuwsbrief cadeau. Afmelden kan met 1 klik.