Denken in oplossingen in plaats van problemen

Mensen raken gewend aan experts die hun problemen oplossen. Ze verliezen dan gemakkelijk de motivatie om hiervoor zelf capaciteiten te ontwikkelen. - Peter Senge, auteur, The Fifth Discipline -

Denken in oplossingen

Op deze pagina

Probleem

Je bent op zoek naar manieren om met jouw team tot betere resultaten te komen. Ze mogen hun manier van werken zelf bepalen. Jullie nemen regelmatig tijd voor verbeteren. Je daagt ze uit om met oplossingen te komen. Maar je team wil maar niet vliegen. Vaak vinden jullie de oorzaak van problemen, buiten jullie invloedssfeer: “Andere afdelingen werken niet mee, we krijgen nooit wat we nodig hebben en het management doet er niks aan”. Klinkt dit herkenbaar, lees dan verder.

Grondoorzaak

De grondoorzaak van problemen achterhalen en aanpakken blijft een goed idee, dit is effectiever dan het blijven “blussen van brandjes”. Wanneer je echter bij elk probleem de oorzaak elders neerlegt en discussies daardoor verzanden in uitspraken als “wij kunnen er niets aan doen”, kom je nergens. Ga dan samen op zoek naar mogelijkheden binnen de cirkel van invloed van je team. Hoe dan? Door het stellen van oplossingsgerichte vragen.

Oplossingsgericht

Oplossingsgerichte vragen leiden je team naar denken in mogelijkheden in plaats van problemen. Je vraagt naar een beeldend plaatje van de gewenste situatie, naar oplossingen die eerder gewerkt hebben, naar wat er al bereikt is of naar hun strategieën om met de huidige situatie om te gaan. In hun antwoorden vind je de haakjes om het team in beweging te krijgen.

Voorbeelden

Hieronder volgen een aantal voorbeelden:

  • Wat zou je willen in plaats van [het probleem]? Waar hoop je op? Welk verschil zou dat maken?
  • Stel dat [het probleem] is opgelost, wat zouden wij dan anders doen?
  • Stel dat [het probleem] niet wordt opgelost, wat zouden wij toch kunnen doen om de situatie te verbeteren?
  • Zou [het probleem] nog erger kunnen zijn dan het nu is? Hoe komt het dat het niet nog erger is?
  • Hoe kunnen we het makkelijker maken voor ons zelf?
  • Snap ik…. Wat zou er gebeuren als we de lat iets lager leggen voor onszelf? Kleinere stappen? Andere normen?
  • Wat zou een kleine eerste stap kunnen zijn die wij zelf kunnen zetten?
 
Deze vragen kun je letterlijk aan je team stellen zodra ze in de klaagmodus lijken te vervallen. Probeer het uit en laat je verrassen. Zodra iemand uit het team een kleine succeservaring vertelt gebruik je vragen als:
  • Wat knap! Hoe is ons dat gelukt
  • Hoe hebben we dat voor elkaar gekregen?
  • Hoe kunnen we dat vaker doen?
  • Wat kunnen we hiervan leren om de volgende stap te zetten?

 

Zie onderstaand filmpje als inspiratie.

De werkvorm oplossingsgericht coachen uit ons boek Praktisch op weg naar Teamresultaat kan jouw teamleden helpen elkaar hier bewuster in te coachen.

Ook interessant voor jou:

Contact

reCAPTCHA bescherming actief, zie Google’s Privacy Policy en Terms of Service.

Bij Organisatie 4.0 houden we niet van SPAM!

Bijna alle websites gebruiken cookies. Wij zijn hierop geen uitzondering. Dankzij cookies kunnen wij onze website verbeteren, weten wat vaak en minder vaak bekeken wordt en kunnen wij jou voorzien van gepersonaliseerde informatie. En eerlijk is eerlijk: we gebruiken cookies ook voor marketingdoeleinden. Kortom, we gebruiken cookies voor al het gangbare, behalve voor het sturen van SPAM.

Voordat je gaat..

puffin bird - symbol of Iceland

Blijf op de hoogte

Nooit te vaak, altijd relevant.