Vis naar de grondoorzaak

"Waanzin: steeds hetzelfde doen en toch een andere uitkomst verwachten. [Albert Einstein]"

Visgraatanalyse

Op deze pagina

Doel

Met elkaar opsporen van de grondoorzaak van een probleem en vinden van een manier om deze aan te pakken.

Resultaten

  • Meer eigen initiatief bij het oplossen van knelpunten
  • Structureler aanpakken van verbeteringen
  • Minder verstoringen
  • Meer tijd voor toevoegen van klantwaarde

Omschrijving

Heb je het gevoel dat je voortdurend bezig bent met brandjes blussen? Drukt dit een zware stempel op zowel de resultaten als de kwaliteit? Leveren deze kwaliteitsproblemen regelmatig verstoringen op? Komt Murphy veel vaker langs dan je zou willen? Dan is het goed om tijd te nemen om de grondoorzaak van je problemen te zoeken.

Aan de slag met de visgraatanalyse

visgraatanalyse-voorbeeld
  1. Bepaal samen welk probleem jouw team nu op wil pakken en schrijf het resultaat zo kort en helder mogelijk op een sticky-note.
  2. Teken een visgraatdiagram en plak de sticky-note met het probleem bij de kop van de vis. Schrijf per graat een aandachtsgebied op dat kan helpen om mogelijke oorzaken te categoriseren, bijvoorbeeld: “Mens, Machine, Materiaal en Methode”, of “Team, Omgeving, Proces en Sturing”.
  3. Iedereen schrijft 5 minuten lang in stilte mogelijke oorzaken van het probleem op sticky-notes en plakt ze bij het best passende aandachtsgebied bij een graat.
  4. Ontdubbel met elkaar de briefjes, stel vragen aan elkaar en scherp waar nodig de beschrijvingen aan of plak er verdiepende oorzaken bij.
  5. Bepaal met elkaar (bijvoorbeeld door turven of dot-voting) de belangrijkste oorzaak. Werk, indien nodig, deze oorzaak in een nieuwe visgraat verder uit om de echte grondoorzaak te achterhalen.
  6. Bepaal met elkaar welke van de oorzaken de belangrijkste is om nu aan te pakken. Ontwerp hiervoor een aanpak. Dit kan leiden tot een concrete actie of tot een klein uit te voeren experiment om de gedane aannames te toetsen.
  7. Evaluatie na uitvoering: bespreek het effect van de uitgevoerde actie met elkaar. Ontwerp indien nodig een vervolgactie of een volgend experiment.

Download werkvormen

Mensen in teamverband tot bloei laten komen, dat is het doel van Organisatie 4.0. Hiertoe begeleiden wij managers, coaches en facilitators in het creëren van omstandigheden die teamleren bevorderen en daarmee de voorwaarde scheppen voor een lerende organisatie.

Contact

Stichting Organisatie 4.0

info@organisatie40.nl

Linda: +31 6 40 76 20 79

Remi-Armand: +31 6 53 19 11 58

reCAPTCHA bescherming actief, zie Google’s Privacy Policy en Terms of Service.

Bij Organisatie 4.0 houden we niet van SPAM!

Bijna alle websites gebruiken cookies. Wij zijn hierop geen uitzondering. Dankzij cookies kunnen wij onze website verbeteren, weten wat vaak en minder vaak bekeken wordt en kunnen wij jou voorzien van gepersonaliseerde informatie. En eerlijk is eerlijk: we gebruiken cookies ook voor marketingdoeleinden. Kortom, we gebruiken cookies voor al het gangbare, behalve voor het sturen van SPAM.

Wij gebruiken Cookies voor alles behalve SPAM
Hiermee ga je akkoord door op deze site blijven.

Voordat je gaat..

puffin bird - symbol of Iceland

Pak de nieuwsbrief!

Nooit te vaak, altijd relevant.