Story Mapping

"Veel slechte besluiten worden veroorzaakt doordat pas nadat het besluit is genomen, de tegenargumenten je om de oren vliegen. [Abraham Nicolas Amelot de la Houssaye, Frans historicus]"

Story Mapping

Op deze pagina

Doel

Verkrijgen van inzicht in de omvang, samenhang, compleetheid en prioritering van klantwensen. Hiertoe brengen we belanghebbenden en team samen zodat er een gedeeld beeld ontstaat en we een werkbare fasering krijgen in het leveren van waarde.

Resultaten

  • Gedeeld beeld van de klantwensen
  • Compleetheid op hoofdlijnen
  • Overeenstemming over de prioritering
  • Betrokkenheid van stakeholders

Omschrijving

Het team en de klantvertegenwoordigers gaan samen aan de slag om de werkvoorraad visueel te categoriseren en in de tijd uit te zetten. Alle klantwensen worden hiertoe afgedrukt op briefkaartformaat en op een grote muur, tafel of op de grond gepositioneerd.

Video

Jeff Patton (auteur van het boek “User Story Mapping”) laat zien waarom Story Maps gaan over het vertellen van verhalen (EN).

Instructies

undraw_professor_8lrt

Doe deze oefening met je team en gebruikers om een gevoel te krijgen bij Story Mapping.

  1. Iedere deelnemer schrijft alle activiteiten op die voor hem/haar nodig waren om vanochtend aan het werk te kunnen op sticky-notes. Één activiteit per sticky-note.
  2. Hang alle sticky-notes met activiteiten op.
  3. Breng om de beurt meer structuur aan door één van de volgende acties uit te voeren:
    a. Stel een vraag over een activiteit die voor jouw niet helder is.
    b. Verwijder een dubbele actie of een actie die duidelijk onder een van de andere acties valt (bijvoorbeeld “doe tandpasta op je tandenborstel” valt onder “tandenpoetsen”).
    c. Groepeer twee activiteiten die een duidelijke relatie of hetzelfde doel hebben.
    d. Geef aan dat je geen mogelijke verbetering ziet en geef je beurt aan de volgende.
    Ga hiermee door tot niemand meer een verbetering ziet.
  4. Bedenk vanuit de structuur die is ontstaan thema’s die het doel achter de activiteiten weerspiegelen. Hang voor elk thema een sticky-note boven de activiteiten.
  5. Rangschik de sticky-notes met activiteiten onder de juiste thema’s.
  6. Sorteer de activiteiten per thema op belangrijkheid, belangrijkste boven en minst belangrijke onderaan. Er hangen alléén activiteiten naast elkaar onder een thema als ze een alternatief van elkaar zijn (bijvoorbeeld douchen en wassen).
  7. Stel je voor: je hebt je verslapen en hebt nog tien minuten voordat je de deur uit moet. Er is een heel belangrijke vergadering waar je bij moet zijn. Wat doe je wel en wat niet. Om dit aan te geven trekt ieder teamlid een kronkellijn tussen de activiteiten door. Die activiteiten die boven de lijn staan doe je wel nog. Die onder de lijn doe je niet meer.
  8. Bespreek met elkaar de verschillen in inzicht. Hoe is het inzicht dat je hieruit opdoet toe te passen in de planning van jullie werk?

Daarna gebruik je dezelfde stappen om een gezamenlijk beeld van jullie klantwensen te krijgen.

Mensen in teamverband tot bloei laten komen, dat is het doel van Organisatie 4.0. Hiertoe begeleiden wij managers, coaches en facilitators in het creëren van omstandigheden die teamleren bevorderen en daarmee de voorwaarde scheppen voor een lerende organisatie.

Contact

Bij Organisatie 4.0 houden we niet van SPAM!

Bijna alle websites gebruiken cookies. Wij zijn hierop geen uitzondering. Dankzij cookies kunnen wij onze website verbeteren, weten wat vaak en minder vaak bekeken wordt en kunnen wij jou voorzien van gepersonaliseerde informatie. En eerlijk is eerlijk: we gebruiken cookies ook voor marketingdoeleinden. Kortom, we gebruiken cookies voor al het gangbare, behalve voor het sturen van SPAM.

Wij gebruiken Cookies voor alles behalve SPAM
Hiermee ga je akkoord door op deze site blijven.

Voordat je gaat..

puffin bird - symbol of Iceland

Pak de nieuwsbrief!

Nooit te vaak, altijd relevant.