Even pas op de plaats

"Kostbaar is de wijsheid die door ervaring wordt verkregen [Ascham, auteur, grondlegger Ascham onderwijs]"

Retrospective

Op deze pagina

Doel

Structureel verbeteren van de werkwijze van het team door hier geregeld tijd voor te nemen en de wijsheid van het hele team te benutten om effectiever waarde voor de klant te leveren.

Resultaten

  • Autonomie van het team en de teamleden groeit
  • Verbeterde samenwerking
  • Effectiever geven en ontvangen van feedback
  • Meer plezier in het werk
  • Continuïteit in verbeteren
  • Meer ontwikkeling van vakmanschap
  • Commitment bij de gemaakte afspraken

Omschrijving

Regelmatig terugkijken op de manier van (samen)werken en daar leerpunten uit te halen zorgt ervoor dat je als team beter wordt. Door dit op een afwisselende manier te doen blijf je scherp en creëer je steeds meer waarde voor de klant.

Video: Zo doe je dat

Mauris eget cursus urna. Duis eget velit elementum, efficitur tellus eget, sodales turpis. Proin urna massa, vestibulum elementum mi Verdi vehicula, blandit euismod dui. Nullam lectus dolor, ornare ac dignissim eget, finibus nec orci. Maecenas et sollicitudin sem. Mauris Ver3 efficitur eu velit non convallis. Cras tempor fermentum quam, sit amet accumsan elit semper eu. Nulla in tincidunt nibh, vitae dictum lectus.

Video: In een notendop

Mauris eget cursus urna. Duis eget velit elementum, efficitur tellus eget, sodales turpis. Proin urna massa, vestibulum elementum mi Verdi vehicula, blandit euismod dui. Nullam lectus dolor, ornare ac dignissim eget, finibus nec orci. Maecenas et sollicitudin sem. Mauris Ver3 efficitur eu velit non convallis. Cras tempor fermentum quam, sit amet accumsan elit semper eu. Nulla in tincidunt nibh, vitae dictum lectus.

Instructies

undraw_professor_8lrt

Om een retrospective meeting te organiseren doorloop je onderstaande stappen:

  1. Heb gesprekken met je team om te inventariseren welke knelpunten het team momenteel ervaart. Kies er (samen met het team) één uit om de komende retrospective meeting te onderzoeken;
  2. Plan een tijd en locatie (liefst repeterend per 2 tot 4 weken) en nodig alle betrokkenen uit (indien nodig ook van buiten het team);
  3. Vind een geschikte, onafhankelijke facilitator voor deze retrospective meeting. Als je zelf betrokkene bent en/of een belang hebt bij de uitkomst, is het goed om een collega uit een ander team als facilitator te vragen.
  4. Zoek of ontwikkel een structuur of visualisatie om het team te helpt om gegevens te verzamelen, hierin structuur te ontdekken en daarmee oplossingen te vinden voor het gekozen knelpunt.;
  5. Doorloop in de meeting de stappen voor een retrospective (zie de uitleg in 3.5 Cyclisch verbeteren). Dit levert als het goed is een of enkele verbeterexperimenten op voor de komende periode;
  6. Evalueer de retrospective meeting met de deelnemers en neem de leerpunten mee in de volgende meeting.

Download werkvormen

Dialoogwerkblad Evaluatie met tijdslijn v2

Als Scrum Master/Agile teamleider ben je volop betrokken bij je team. Jammer dat je dan in de Retrospective niet mee kan doen omdat je veel te druk bent met faciliteren. Je kunt natuurlijk een facilitator regelen maar de dialoogwerkbladen die je hieronder kunt downloaden stellen je in staat om de organisatie van de Retrospective juist in handen van je team te leggen. Dat is nog eens zelf-organisatie! Daarnaast vormen ze een mooie afwisseling op de standaard Retrospectivewerkwijze. Hang het resulterende ingevulde dialoogwerkblad na de sessie bij het team op als vastlegging van de afgesproken verbeteracties voor de komende sprint.

Mensen in teamverband tot bloei laten komen, dat is het doel van Organisatie 4.0. Hiertoe begeleiden wij managers, coaches en facilitators in het creëren van omstandigheden die teamleren bevorderen en daarmee de voorwaarde scheppen voor een lerende organisatie.

Contact

Stichting Organisatie 4.0

info@organisatie40.nl

Linda: +31 6 40 76 20 79

Remi-Armand: +31 6 53 19 11 58

reCAPTCHA bescherming actief, zie Google’s Privacy Policy en Terms of Service.

Bij Organisatie 4.0 houden we niet van SPAM!

Bijna alle websites gebruiken cookies. Wij zijn hierop geen uitzondering. Dankzij cookies kunnen wij onze website verbeteren, weten wat vaak en minder vaak bekeken wordt en kunnen wij jou voorzien van gepersonaliseerde informatie. En eerlijk is eerlijk: we gebruiken cookies ook voor marketingdoeleinden. Kortom, we gebruiken cookies voor al het gangbare, behalve voor het sturen van SPAM.

Wij gebruiken Cookies voor alles behalve SPAM
Hiermee ga je akkoord door op deze site blijven.

Voordat je gaat..

puffin bird - symbol of Iceland

Pak de nieuwsbrief!

Nooit te vaak, altijd relevant.