Niet starten, maar afmaken

"Om innerlijke rust te vinden, moet je afmaken waaraan je begonnen bent. [Boeddha]"

Focusoefening

Op deze pagina

Doel

Meer focus op waarde creërende activiteiten en verminderen van task switching.

Resultaten

  • Betere scheiding tussen hoofd- en bijzaken
  • Focus op teamresultaat
  • Ervaren van verbondenheid
  • Eerder “nee, nu niet” zeggen

Omschrijving

Aan het begin van de sprint selecteer je met elkaar een aantal klantwensen om mee aan de slag te gaan. “Dit moet toch wel te doen zijn,” denk je met elkaar. De werkelijkheid blijkt vaak weerbarstiger. Er komen allerlei urgente zaken tussendoor en je blijkt meer tijd kwijt te zijn met schakelen tussen taken dan met werk afmaken. De vraag is dan: hoe zorg je met elkaar voor meer focus en hoe scheid je hoofdzaken van bijzaken. Dit is waar de focusoefening en het samen met de klant boetseren van een helder sprintdoel over gaan.

Video: De mythe van multitasking (EN)

Dave Crenshaw presenteert een alternatieve oefening rond multitasking.

Video: Een pleidooi voor Mono-Tasking (EN)

Paolo Cardini breekt een lans voor monotasking.

Aan de slag met de Focusoefening

focusoefening 1+2

Ronde 1: De tabel vullen van links naar rechts

  1. Iedere deelnemer maakt op het blad een tabel met drie kolommen en zet hierboven de woorden Cijfers, Romeins en Letters (zie het voorbeeld hieronder);
  2. De tijdswaarnemer geeft het startsein voor ronde 1 en start de timer;

  3. Iedere deelnemer vult de tabel van links naar rechts (rij voor rij) in. Dus op de eerste rij het cijfer 1, dan het Romeinse cijfer I en dan de letter “a”.
    Dan op de tweede rij het cijfer 2, de Romeinse II en daarna de letter ”b”.

    Zo vult iedereen alle rijen tot en met het cijfer 15, de romeinse XV en de letter “o”;
  4. De tijdwaarnemer noteert de tijd van de persoon die als eerste klaar is en van de persoon die als laatste klaar is.

Ronde 2:

  1. Iedere deelnemer maakt op de achterzijde van zijn blad eenzelfde tabel met drie kolommen en zet hierboven de woorden Cijfers, Romeins en Letters.
  2. De tijdswaarnemer geeft het startsein voor ronde 2 en start de timer.
  3. Iedere deelnemer vult nu de tabel van boven naar beneden (kolom voor kolom), dus eerst de kolom met de cijfers 1 t/m 15, dan de kolom met de Romeinse cijfers I t/m XV en als laatste de kolom met de letters “a” t/m “o”.
  4. De tijdwaarnemer noteert opnieuw de tijd van de persoon die als eerste klaar is en van de persoon die als laatste klaar is.

Evalueer de oefening met de volgende vragen:

  1. Wat verstoort onze geplande werkzaamheden?
  2. Hoe kunnen we het aantal verstoringen verminderen of hun storende invloed verkleinen?
  3. Hoe weten we of een verstoring nu opgepakt moet worden of nog even kan wachten?
  4. Waar bouwen wij zelf al context switches in onze werkzaamheden in?
  5. Wat kunnen wij doen om minder werk parallel op te pakken?

Kies met elkaar een of twee verbeteringen die jullie de komende periode gaan uitproberen.

Mensen in teamverband tot bloei laten komen, dat is het doel van Organisatie 4.0. Hiertoe begeleiden wij managers, coaches en facilitators in het creëren van omstandigheden die teamleren bevorderen en daarmee de voorwaarde scheppen voor een lerende organisatie.

Contact

Stichting Organisatie 4.0

info@organisatie40.nl

Linda: +31 6 40 76 20 79

Remi-Armand: +31 6 53 19 11 58

reCAPTCHA bescherming actief, zie Google’s Privacy Policy en Terms of Service.

Bij Organisatie 4.0 houden we niet van SPAM!

Bijna alle websites gebruiken cookies. Wij zijn hierop geen uitzondering. Dankzij cookies kunnen wij onze website verbeteren, weten wat vaak en minder vaak bekeken wordt en kunnen wij jou voorzien van gepersonaliseerde informatie. En eerlijk is eerlijk: we gebruiken cookies ook voor marketingdoeleinden. Kortom, we gebruiken cookies voor al het gangbare, behalve voor het sturen van SPAM.

Wij gebruiken Cookies voor alles behalve SPAM
Hiermee ga je akkoord door op deze site blijven.

Voordat je gaat..

puffin bird - symbol of Iceland

Pak de nieuwsbrief!

Nooit te vaak, altijd relevant.